Brukshundøvelser i GHK

Bruksspor

Eller kanskje heller kalle det for "menneskespor". Hunden skal lære å følge sporet den blir satt på. Etter hvert legger vi gjenstander i sporet som hunden skal identifisere og plukke opp. Gjenstandene skal skille seg lite ut ift vegetasjonen som finnes der sporet er lagt. Som oftest er det i skogsterreng, og da bruker vi feks pinner laget av seljekvist eller en annen busk. Pinnene er 6 - 8 cm lange og 1 cm i diameter. Før pinnene legges ut har fører eller noen andre, holdt dem i hånda. Mot bar hud, altså.  De blir da "smittet" med lukta fra personen. Slik klarer hundene å identifisere pinnene ute i sporet.

Lengda på sporet er fastsatt iht regler gitt av Norsk Kennelklubb. Det er også regler for hvor mange pinner som skal legges i sporet. Feks får de ferskeste sporhundene et spor på 300 meter. Det blir lagt ut 4 pinner som skal identifiseres. De mest drevne får spor på 1.500 meter med 8 pinner. Sporene legges i variert terreng, rett fram kombinert med vinkler for å forandre retning.

Blodspor

Blodspor kan sammenlignes med bruksspor, men her legges det ikke ut pinner som hunden skal markere. Med jevne mellomrom dryppes en liten dråpe med blod i sporet. Det fungerer som forsterkning av lukta fra selve sporet. I enden av sporet ligger det gjerne en skank fra et rådyr eller en elg. Man tenker seg altså at hunden skal spore opp skadet vilt. Det skjer jo både under jakt og i trafikken. Blodet som brukes er som regel matblod kjøpt på butikken. Enkelte dyrebutikker selger også blodpulver.

Et typisk blodspor er på opp til 600 meter langt, rett fram og med vinkler. Det blir lagt inn strekninger med «blodopphold" og hunden vil treffe på ett eller flere "sårleier" under vegs. Der har man tenkt seg at dyret har lagt seg ned og dermed lagt igjen litt mere blod enn man finner ellers i sporet.

Rundering

På NRK TV har det blitt sendt en serie om redningshunder. Det ble vist hvordan hund og fører jobber sammen for å finne igjen folk som har forsvunnet, enten det feks har skjedd på en bærtur i skogen eller i en katastrofe. De hundene runderer.  Når vi trener øvelsen i GHK holder vi oss til å finne igjen personer som «har blitt borte» i skogen. Personen - «figuranten» - gjemmer seg bak trær, store steiner og kvist. Hunden sendes løst ut med beskjed om å finne personen. Når den er funnet tar hunden et bitt i munnen og løper tilbake til fører for å melde funnet. Så er det på med langline og hunden får beskjed om å vise hvor personen ligger.

Metodene som brukes når vi lærer rundering er de samme som brukes i opplæring av feks redningshunder, hunder i forsvaret og i politiet.

Brukshundlydighet og prøver

Regelverk for Brukshund lydighetsøvelser og - prøver finnes på NKKs nettsider under aktiviteter/regelverk/brukshundprøve

Feltsøk

FELTSØK går ut på at hunden skal finne gjenstander som er lagt ut i et definert felt (min. 20 x 50 m). Feltet behøver ikke nødvendigvis å være i skogen. Det kan like gjerne være på plenen hjemme. Hunden søker i området etter førers dirigering. Når gjenstanden er funnet tar hunden den med tilbake til fører (apporterer). Feltsøk kan trenes hele tida. Er man på tur i skogen kan det jo hende at man "mister" lua, vottene eller andre ting.